Anak lelaki perlu bertanggungjawab menjaga ibu bapa

Anak lelaki perlu bertanggungjawab menjaga ibu bapa

Memang ramai yang bersetuju dengan pendapat yang mengatakan tanggung jawab sebagai seorang wanita itu adalah berat kerana mencakupi tugasan sebagai sebagai seorang isteri, ibu, anak dan juga pekerja sekiranya mereka berkerjaya.

Menjadi anak yang bertanggung jawab kepada orang tuanya memang merupakan satu saranan wajib dipatuhi, kerana dalam Islam menggariskan anak-anak wajib menjaga kebajikan ibu dan ayah mereka apabila mereka telah tua apatah lagi sekiranya mereka telah terlantar sakit.

Menurut Kaunselor Kekeluargaan, Hushim Salleh, peranan untuk menjaga ibu dan bapa yang telah tua memang terletak di atas tanggung jawab anak-anak. Namun dalam segala hal, banyak yang menanggung keadaan ini termasuk memenuhi kebajikan ibu bapa adalah anak-anak perempuan.

Sedangkan menurut Hushim, biarpun peranan anak-anak memang dipertanggungjawabkan ke atas penjagaan dan kebajikan orang-orang tuanya namun yang lebih berat adalah di bawah tanggung jawab anak lelaki kerana anak perempuan selepas mereka berkahwin tanggung jawab mereka lebih kepada suami.

"Senario hari ini yang menyaksikan anak-anak perempuan lebih berkerjaya dan mempunyai pendapatan yang lebih tinggi menyebabkan mereka juga mempunyai peranan tersendiri dalam menjaga kebajikan ibu bapa mereka termasuk menyediakan kelengkapan rumah dan wang bulanan.

"Tetapi apa yang kita sering lihat di sini adalah ada anak-anak lelaki yang melepaskan tanggung jawab itu sepenuhnya dan bergantung harap pula dengan adik-beradik yang perempuan kerana merasakan mereka mempunyai tanggungan kekeluargaan sendiri sehinggakan mereka melupakan tanggung jawab menjaga kebajikan ibu dan bapa yang diserahkan kepada mereka," jelasnya.

Hushim menjelaskan, sehinggakan ada ibu bapa yang merasakan apabila mempunyai anak-anak perempuan nasib mereka akan lebih terbela kerana anak-anak perempuan ini sikap mereka lebih empati, bertanggungjawab, memahami dan sanggup berkorban.

Sekiranya perkara ini dibiarkan berterusan menurut Hushim, menunjukkan seolah-olah tanggung jawab menjaga kebajikan ibu bapa ini terletak di tangan anak perempuan sahaja.

"Di sini pentingnya kemahiran keibubapaan kerana masyarakat hari ini kurang dengan kemahiran berkenaan. Dari dahulu kita telah mendidik anak-anak lelaki kita bekerja dan anak-anak perempuan lebih rapat dengan ibu. Sepatutnya dari kecil lagi mereka perlu dididik secara sama rata sikap kebertanggungjawaban ke atas kerja-kerja rumah dan kebajikan ibu dan bapa serta ahli keluarga.

"Kerja-kerja rumah sebagai contoh, perlunya anak-anak lelaki dididik untuk sama-sama membantu anak-anak perempuan agar mereka juga mempunyai rasa tanggung jawab terhadap rumah tangga dan ahli keluarga," katanya yang memberitahu sekiranya diadakan ceramah kekeluargaan hanya golongan wanita yang ramai menghadirinya.

Sementara itu Hushim juga tidak menafikan kebertanggungjawaban keterlaluan terhadap ibu bapa yang dialami anak-anak perempuan bakal menimbulkan konflik bukan sahaja diri tetapi juga keluarga mereka sendiri. Itu sebab mengapa Tuhan memberi golongan Hawa ini rasa kesabaran yang tinggi kerana mereka dikelilingi dengan pelbagai permasalahan dan tanggung jawab.

"Sebenarnya kita perlu faham, tanggungjawab setiap anak terhadap ibu bapa memang diwajibkan tetapi adalah lebih diberatkan kepada lelaki. Sekarang ini anak lelaki selalunya lupa mengenai tanggung jawab mereka dan hanya melebihkan kepada kerjaya dan rumah tangga mereka sahaja.

"Kita tidak mahu satu hari nanti ramai dalam kalangan ibu bapa dihantar ke rumah orang tua kerana anak-anak tidak mahu menjaga mereka, apabila dalam rasa kendiri mahupun kejiwaan mereka tidak terdapat rasa empati untuk menjaga ibu dan bapa ketika mereka terlantar atau sudah tua," katanya.

~ Utusan

Tag : Renungan
0 Komentar untuk "Anak lelaki perlu bertanggungjawab menjaga ibu bapa"
Back To Top